Via een spoor 2 traject helpt een werkgever zijn langdurig uitgeschakelde werknemer aan passend werk bij een andere werkgever. Zo kan hij de hoge kosten van ziekteverzuim terugdringen. Dat is voor de meeste werkgevers geen dagelijkse kost. Wat houdt een spoor 2 traject in? En wanneer mag u dit inzetten? A&B Care B.V. geeft u in dit artikel de uitleg die u nodig heeft.

Wat is een spoor 2 traject?

Wanneer een medewerker (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt raakt, wordt er in eerste instantie gekeken naar re-integratie bij de huidige werkgever (spoor 1). Als blijkt dat dit niet gaat lukken is de werkgever vanuit de Wet verbetering poortwachter verplicht om een spoor 2 traject op te starten en de werknemer naar nieuw werk bij een andere werkgever te begeleiden. De werknemer is verplicht om hierbij een actieve en constructieve houding aan te nemen.

Waarom begeleiding vaak via een extern bureau verloopt

Het begeleiden van een werknemer bij een spoor 2 traject wordt meestal overgelaten aan een extern bureau. Dit omdat de specialistische kennis die hiervoor nodig is vaak niet in de organisatie zelf aanwezig is. Maar ook omdat de werkgever zo zeker weet dat hij aan zijn wettelijke verplichtingen voldoet. Wanner dit niet het geval is, loopt hij namelijk het risico dat hij het loon van de zieke werknemer niet twee jaar, maar tot maximaal 3 jaar moet doorbetalen.

Uitleg begeleiding spoor 2 door een extern bureau

De eerste stap voor een re-integratiebureau is om met de werknemer in gesprek te gaan om te bekijken wat hij kan en waar zijn interesses liggen. Op basis hiervan wordt een zoekprofiel opgesteld. Hiermee kan gericht worden gezocht naar kansrijke vacatures.

Hierbij ontvangt de werknemer alle begeleiding die hij nodig heeft bij het solliciteren. Van het vinden van kansrijke vacatures, tot het benaderen van werkgevers en zichzelf goed presenteren tijdens het sollicitatiegesprek.

Soms kan het zijn dat de werknemer een vaardigheid mist waardoor hij minder kans op werk maakt. Ook het aanleren van bepaalde vaardigheden en omscholing is onderdeel van het spoor 2 traject.

Vind de werknemer een baan bij een andere werkgever? Dan wordt hij of zij eerst gedetacheerd via de huidige werkgever. Pas als zeker is dat er echt een match is tussen werknemer en de nieuwe werkgever wordt er een echt arbeidscontract getekend en is het spoor 2 traject ten einde. De re-integratiecoach zal de werknemer blijven begeleiden tot hij of zij een nieuwe baan heeft of tot

Contact opnemen met A&B Care B.V.

Wilt u meer uitleg over het spoor 2 traject? Of een vrijblijvende een offerte aanvragen bij onze re-integratiecoach? Bel ons dan op +31(0)85-2031331 stuur een e-mail naar info@a-b-care.nl of laat een bericht achter op ons contactformulier. Wij nemen altijd snel contact met u op!