Moet u een tweede spoor traject starten voor uw werknemer? Of start uw werkgever binnenkort een voor u? Dan heeft u hier ongetwijfeld vragen over. In dit artikel legt A&B Care B.V. kort uit hoe een tweede spoor traject werkt.

Wat is een tweede spoor traject?

Zodra blijkt dat een werknemer langdurig niet in staat is om zijn of haar werk te doen, moet er gekeken worden naar passende mogelijkheden bij de huidige werkgever (1e spoor). Zijn die er niet? Dan is de werkgever verplicht om een tweede spoor te starten. Er wordt dan gekeken naar passende werkzaamheden bij een andere werkgever. De Wet verbetering poortwachter verlangt dat de werknemer en werkgever hier samen uitkomen en dat ze er allebei voldoende energie in steken.

Hoe ziet een tweede spoor traject eruit?

Een tweede spoor traject brengt verplichtingen mee voor zowel de werkgever als de werknemer. Dit betekent voor de werknemer dat hij passende arbeid moet accepteren en mee moet werken aan re-integratie. De werkgever is zoals gezegd verplicht om het 2e spoor traject aan te bieden en ‘voldoende actie’ te ondernemen. Omdat de meeste werkgevers niet de kennis in huis hebben om de vereiste inspanning voor ondersteuning te leveren, schakelen ze meestal een extern bureau in om hun werknemer te begeleiden. Als werkgever betaalt u zelf de kosten hiervoor, net als de loonkosten van de medewerker.

Hoe gaat een extern bureau te werk?

Een deskundige zal tijdens een tweede spoor traject kijken naar wat een medewerker nog wel kan en waar zijn interesses liggen. Op basis hiervan wordt er een zoekprofiel opgesteld waarmee gezocht kan worden naar kansrijke vacatures.

Soms is het hierbij nodig om nieuwe vaardigheden aan te leren. Zoals het leren van de taal als dit de kans op werk vergroot. Verder ontvangt de medewerker ondersteuning bij het solliciteren. Van het vinden van kansrijke vacatures tot het benaderen van werkgevers. En van het opstellen van een c.v. tot hoe hij zich goed presenteert tijdens een sollicitatie.

Hoelang duurt een tweede spoor traject?

De begeleiding van een werknemer duurt voort tot er passend werk is gevonden. Gemiddeld genomen is dit een jaar, met een wettelijke duur van maximaal twee jaar (als beide partijen zich voldoende hebben ingespannen). Wanneer de werknemer succesvol solliciteert, is de volgende stap dat de huidige werkgever de werknemer aan de nieuwe werkgever detacheert. Dit om er zeker van te zijn dat er echt een match is. Pas als dit het geval is, wordt er een echte arbeidsovereenkomst getekend bij de nieuwe werkgever en is het tweede spoor traject ten einde.

Contact opnemen met A&B Care B.V.

Wilt u meer over de werking van het tweede spoor traject? Of wilt u vrijblijvend een offerte aanvragen om uw werknemer te begeleiden? Bel ons dan gerust op +31(0)85-2031331 stuur ons een e-mail via info@a-b-care.nl of laat een bericht voor ons achter via het contactformulier. Dan hoort u snel van ons!