Via een tweede spoor traject begeleidt u een langdurig zieke medewerker naar passend werk bij een andere werkgever. Maar hoe werkt dit precies en wanneer kunt u dit middel inzetten? In dit artikel van A&B Care B.V. leest u hoe het zit.
Wanneer start u een tweede spoor traject?
Een 2e spoor traject wordt gestart vanuit de Wet verbetering poortwachter. Via dit traject zoekt u passend werk voor een langdurig zieke medewerker. Het doel van deze wet is om te voorkomen dat mensen onnodig lang aan de kant staan en om de hoge verzuimkosten voor de werkgever terug te dringen. Voor zowel de werkgever als de werknemer is het dus belangrijk om hier een succes van te maken. Er zijn een aantal vereisten voordat u dit traject kunt inzetten:
Pas inzetten als het 1e spoor geen resultaat oplevert
Elk tweede spoor traject begint met een ziekmelding. Vervolgens wordt er eerst geprobeerd om de werknemer weer aan het werk te helpen door re-integratie via het eerste spoor. Dit houdt in dat er wordt geprobeerd om een werknemer terug te laten keren in zijn of haar oude functie. En als dat niet mogelijk is om in deeltijd te werken of vervangende werkzaamheden bij de huidige werkgever te vinden. Pas wanneer dit allemaal niet mogelijk blijkt, kunt u een tweede spoor traject in gang zetten.
Op zijn vroegst starten in week 8
De Wet verbetering poortwachter schrijft voor dat u een tweede spoor pas kunt inzetten nadat u een schriftelijke arbeidsongeschiktheidsverklaring van de bedrijfsarts of arbeidskundige heeft ontvangen. Indien uw werknemer inderdaad (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt is, zal dit op vroegst in week 8 en uiterlijk in week 52 worden vastgelegd in een schriftelijke verklaring.
Wanneer geen spoor 2 inzetten?
U bent als werkgever wettelijk verplicht om een 2e spoor traject voor uw langdurig zieke werknemer op te starten. De enige uitzondering hierop is als meewerken aan een spoor twee traject uw medewerker belemmert in zijn herstel. Of dit het geval is, kan alleen de bedrijfsarts aangeven. In alle andere gevallen is het inzetten van een spoor twee traject gewoon verplicht, hoe marginaal de kans op werk ook is.
Contact opnemen met A&B Care B.V.
Wilt u meer weten over het inzetten van een 2e spoor traject? Of een vrijblijvend een offerte aanvragen? Bel ons dan op +31(0)85-2031331 stuur ons een e-mail via info@a-b-care.nl of laat een bericht achter op het contactformulier. Dan nemen wij snel contact met u op!